Padangų žymėjimas

Padangų žymėjimas

Padangų žymėjimas


Padangų pirkimas bei priežiūra yra vienas svarbiausių automobilio eksploatacijos darbų. Netinkamos padangos gali būti skaudžios avarijos priežastis, todėl kiekvienas vairuotojas privalo sugebėti pats tinkamai išsirinkti bei pasirūpinti naudojamomis padangomis.

Visos padangos yra atitinkamai pažymimos, kad pirkėjas galėtų greitai ir aiškiai pamatyti informaciją apie jas. Beveik visos Europoje gaminamos padangos yra žymimos ES etiketėmis, kurios yra parodoma trumpa informacija apie tam tikras savybes.

ES padangų etiketės


Pagal ES įstatymus, kiekviena nauja padanga privalo būti paženklinta informacine etikete. Etiketėje yra nurodoma atitinkama informacija apie kuro sąnaudas, sukibimą su šlapia kelio danga bei padangų keliamą triukšmą. Pirkdami naujas padangas, būtinai pažvelkite į informaciją etiketėje kad įsitikintumėte, jog padangos atitinka jūsų poreikius bei vairavimo stilių.




  1. Ekonomija

Kiekvienos padangos ekonomijos lygis yra įvertinamas skalėje nuo A iki G (A yra ekonomiškiausia).

Netgi 20% kuro sąnaudų priklauso nuo padangų tipo, todėl šis punktas sudaro tikrai nemažą įtaką jūsų kelionių išlaidoms.

A klasės padangos suvartoja apie 7,5% mažiau kuro nei G.

Aukščiausios ekonomijos klasės padangos pasižymi mažiausiu pasipriešinimu su kelio danga. Ši rūšis yra ne tik pati ekonomiškiausia, tačiau ir ekologiškiausia.

G klasės padangos dažniausiai turi didesnį, retesnį protektorių geresniam pravažumui. Šio lygio padangos sukuria didelį pasipriešinimą su kelio danga riedant bei visiškai nepasižymi ekologija.


 

  1. Sukibimas su šlapia kelio danga

Svarbiausias padangų rodiklis jūsų saugumui yra sukibimo su šlapia kelio danga lygis.

Skirtumas tarp A ir G lygio sukibimo yra didžiulis – net apie 18m stabdymo atstumo šlapia kelio danga.

Tiesa, geras sukibimas reiškia didesnį pasipriešinimą, todėl sunku suderinti ekonomiją su geru sukibimu. Todėl dažnai tenka rinktis, kuris dalykas jums yra svarbesnis – ekonomija ar geras valdymas.

A klasės padangos užtikrins geriausią sukibimą su šlapia kelio danga, tačiau didesnį pasipriešinimą bei prastesnę ekonomiją.

G klasės padangos neužtikrina gero sukibimo, bet ir nereiškia, kad bus ekonomiškos.


 

  1. Triukšmo lygis

Visiems gerai žinoma, kad labai triukšmingos yra dygliuotos padangos. Tačiau ir įprastų padangų triukšmo lygis yra įvertinamas.

Triukšmo lygis yra vertinamas pagal tris skirtingus lygius (trys bangos prie garsiakalbio ikonos). Taip pat yra parašomas tikslus skleidžiamo garso lygis decibelais.

Trečio lygio (su trimis garso bangomis) padangų keliamas triukšmas gali būti net keturis kartus triukšmingesnis nei pirmo lygio (su viena garso banga)!

Dažniausiai triukšmingos padangos yra visureigiams bei sunkvežimiams.

Tiesa, ne visų rūšių padangos yra aprūpinamos šiais lipdukais. Jeigu perkate lenktynines, profesionaliam bekelės važinėjimui, klasikinio tipo, atsarginę, restauruotą, motociklo ar dygliuotą padangą, šio lipduko ant padangos nebus.


Padangų žymėjimas


  1. Padangos plotis – padangos plotis milimetrais. (Rinkdamiesi padangą būtinai atsižvelkite į reikalavimus ant ratlankių, kadangi per plačios arba per siauros padangos gali būti netvirtos ir nesaugios.)
  2. Padangos aukščio koeficientas – padangos aukštis. Pavyzdžiui, jeigu aukščio koeficientas yra 70, tada padangos aukštis sudaro 70% jos pločio. Kuo mažesnis koeficientas, tuo didesnis skirtumas tarp padangos aukščio ir pločio.
  3. Rato diametras – padangos skylės skersmuo coliais. Pavyzdžiui, R13 reiškia, kad padanga yra radialinė (raidė R), o jos skylės skersmuo yra 13 colių ir jos gali būti montuojamos tik ant R13 ratlankių.
  4. Apkrovos indeksas – maksimali apkrova padangai (žr. pav.). Pavyzdžiui, skaičius 79 reiškia, kad maksimali leistina apkrova tai padangai yra 437kg. Atsižvelkite į šį indeksą pagal savo automobilio svorį bei planuojamo pakrovimo kiekį.

 

  1. Greičio indeksas – maksimalus leistinas greitis, kai padanga yra pilnai apkrauta. Kiekvieną maksimalų greitį nurodo atitinkamas indeksas. Pradedant raide K ir baigiant Y, su lig kiekvienu indeksu maksimalus greitis kinta kas 10km/h (yra ir daugiau greičio indeksų, bet jie pasitaiko labai retai). Pavyzdžiui, jeigu ant padangos nurodomas greičio indeksas T, tada su šiomis padangomis gali pasiekti maksimalų 190km/h greitį. (Greitis yra nurodomas su pilnai apkrauta padanga) (žr.pav.).


  1. Padangos konstrukcijos tipas - Radial reiškia, kad padanga yra radialinė – pats populiariausias padangos tipas jau daugelį metų. Ši padangų rūšis pasižymi tvirtumu ir stabilumu dėl plieninių lankų padangos konstrukcijoje.
  2. Sustiprinta padanga – žymima XL, EXTRA LOAD, REINFORCED arba REINF. Sustiprintos padangos yra atsparesnės šoniniams smūgiams bei atlaiko didesnį svorį, todėl puikiai tinka sunkiau pakrautiems arba daugiaviečiams automobiliams. Tačiau sustiprintos padangos yra šiek tiek sunkesnės už įprastas, todėl jos yra šiek tiek triukšmingesnės, sunkiau valdomos bei neekonomiškesnės.
  3. Pagaminimo šalis – ant visų padangų yra nurodoma šalis, kurioje ji pagaminta (Made in „šalies pavadinimas“).
  4. UTQG – (Uniform Tyre Quality Grading) įvertinimas susidaro iš trijų punktų: protektoriaus nusidėvėjimas, sukibimas ir atsparumas temperatūrai. Tai yra vienas svarbiausių, bet mažai pirkėjų dėmesio sulaukiantis žymėjimas.
  • Protektoriaus nusidėvėjimas gali būti įvertinamas bet kokiu skaičiumi ir kuo jis didesnis, tuo geriau. Ant padangos jis žymimas „Treadwear 160“ (skaičius gali būti bet koks). Testo metu „bandomosios padangos“ nusidėvėjimas yra įvertinamos 100 balų. Tada bandoma kita padanga ir jeigu ji pasirodo geriau nei „bandomoji padanga“, ji įvertinama daugiau nei 100. Jeigu prasčiau – mažiau nei 100. Įvertinimas gali būti įvairus: 200, 400, 700 ir panašiai. 200 įvertinimas reiškia, kad jai nusidėvėti reikės dvigubai daugiau laiko nei „bandomajai padangai“.
  • Sukibimas yra žymimas „TRACTION AA“. Raidės AA nurodo aukščiausią sukibimo su kelio danga kokybę. Įvertinimo lygiai gali būti AA, A, B ir C. C įvertinimu apdovanojamos yra prasčiausią sukibimą parodžiusios padangos. Padangų sukibimas su kelio danga matuojamas ant šlapio asfalto dangos stabdant pilnu pajėgumu. Taigi, Tarp AA ir C įvertinimų yra didelis stabdymo kelio skirtumas, kuris gali turėti įtakos jūsų saugumui.
  • Atsparumas temperatūrai žymimas „TEMPERATURE A“. Raidė A nurodo aukščiausios kokybės atsparumą aukštai temperatūrai. Raidės gali būti A, B ir C, kur C yra mažiausiai atspari karščiui ir stipriai įkaitusi gali labai suminkštėti ir prarasti sukibimą su kelio danga.

10. DOT – (Department Of Transportation). Šis žymėjimas nurodo, kad padanga atitinka JAV transporto departamento nustatytus saugumo reikalavimus.
11.
 Padangos nusidėvėjimo indikatorius – leidžia vairuotojui pačiam lengvai įvertinti padangos būklę. Dažnai būna kelių rūšių nusidėvėjimo indikatoriai:

  • TWI (Tyre Wear Indicator) – trys raidės ant šono žymi leistiną nusidėvėjimo ribą (Taip pat gali būti mažas trikampis arba kitas paveiksliukas).
  • Protektoriaus išilginiuose grioveliuose rasite mažus gabalėlius, kurie taip pat nurodo maksimalią nusidėvėjimo ribą.
  • Ant padangos protektoriaus galite rasti skaičiukus, kurie besidėvint padangai nusidėvi ir esami skaičiai nurodo likusį protektoriaus gylį.

12. Gamintojo informacija – gamyklos kodas bei padangos išmatavimai.
13.
 Pagaminimo data – nurodomi trys arba keturi skaitmenys. Trys skaitmenys buvo naudojami padangų gamyboje iki 2000 metų. Pavyzdžiui, skaičiai 343 parodo, kad padanga pagaminta 1993 metais, 34 savaitę. Jeigu žymėjimas būtų 3403, vadinasi padanga buvo pagaminta 2003 metais, 34 savaitę.
14.
 Papildomas žymėjimas – pačios populiariausios Lietuvoje yra M+S padangos (gali būti žymimos ir M&S). Šios padangos skirtos tiek purvui, tiek sniegui (Mud&Snow). Taip pat galite pastebėti ir tokius žymėjimus, kaip AW (Any Weather), AS (All Seasons). Žieminės padangos visada yra pažymėtos paveiksliuku, kuriame pavaizduotas kalnas su snaige viduryje.
15.
 E11 – E raidė nurodo, kad padanga atitinka ECE R30 reikalavimus. Skaičius šalia raidės, šiuo atveju 11, yra šalies kodas, kurioje padanga buvo sertifikuota. Šalia šių simbolių yra nurodomas kelių skaitmenų kodas, kuris yra ECE sertifikato numeris.
16.
 Bekamerinė padanga – žymima „TUBELESS“.
17.
 Papildoma informacija apie konstrukciją – nurodoma šoninės ir važiuojamosios dalies konstrukcija: dirbtinio šilko, nailono bei plieno sluoksnių kiekis.
18.
 Gamintojo pavadinimas – taip pat gali būti naudojamas firminis ženklas. Visada nurodoma dideliu šriftu.
19.
 Padangos modelis
20.
 Maksimali apkrova ir slėgis – nurodomas maksimalus leistinas krūvis padangai kilogramais bei maksimalus leistinas slėgis.

Specifiniai padangų žymėjimai


Ne visos padangos aprūpinamos ypatingomis savybėmis, kurios taip pat turi tam tikrus žymėjimus. Todėl jeigu neradote žymėjimo aukščiau, jis gali būti šiame sąraše:

  • * PR – gali būti bet koks skaičius vietoje *. Nurodomas sluoksnių kiekis. Kuo didesnis skaičius, tuo padangos šoninės sienelės yra tvirtesnės.
  • BSW – (Black Side Wall). Juoda padangos šoninė dalis.
  • ContiSeal – Continental vystoma technologija. Savaime užsiklijuojančios padangos.
  • DEMO – naujo modelio demonstracinės padangos, kurios gali būti nuvažiavusios vos keletą metrų.
  • EXT – Bridgestone technologija suteikianti galimybę važiuoti be oro padangose.
  • FP – padanga yra su apsaugine juosta ratlankiui.
  • FR, MFS, FSL – padanga su apsaugine briauna ratlankiui.
  • LRR – ypatingas gumos mišinys užtikrinantis geras savybes eksploatuojant.
  • NWS – (Narrow White Stripe). Padangos su siaura šonine sienele.