Padangų žymėjimas

Padangų žymėjimas
Padangų pirkimas bei priežiūra yra vienas svarbiausių automobilio
eksploatacijos darbų. Netinkamos padangos gali būti skaudžios avarijos
priežastis, todėl kiekvienas vairuotojas privalo sugebėti pats tinkamai
išsirinkti bei pasirūpinti naudojamomis padangomis.
Visos padangos yra atitinkamai pažymimos, kad pirkėjas galėtų greitai ir
aiškiai pamatyti informaciją apie jas. Beveik visos Europoje gaminamos padangos
yra žymimos ES etiketėmis, kurios yra parodoma trumpa informacija apie tam
tikras savybes.
ES padangų etiketės
Pagal ES įstatymus, kiekviena nauja padanga privalo būti paženklinta
informacine etikete. Etiketėje yra nurodoma atitinkama informacija apie kuro
sąnaudas, sukibimą su šlapia kelio danga bei padangų keliamą triukšmą. Pirkdami
naujas padangas, būtinai pažvelkite į informaciją etiketėje kad įsitikintumėte,
jog padangos atitinka jūsų poreikius bei vairavimo stilių.
- Ekonomija
Kiekvienos padangos ekonomijos lygis yra įvertinamas skalėje nuo A iki G
(A yra ekonomiškiausia).
Netgi 20% kuro sąnaudų priklauso nuo padangų tipo, todėl šis punktas
sudaro tikrai nemažą įtaką jūsų kelionių išlaidoms.
A klasės padangos suvartoja apie 7,5% mažiau kuro nei G.
Aukščiausios ekonomijos klasės padangos pasižymi mažiausiu
pasipriešinimu su kelio danga. Ši rūšis yra ne tik pati ekonomiškiausia, tačiau
ir ekologiškiausia.
G klasės padangos dažniausiai turi didesnį, retesnį protektorių
geresniam pravažumui. Šio lygio padangos sukuria didelį pasipriešinimą su kelio
danga riedant bei visiškai nepasižymi ekologija.
- Sukibimas
su šlapia kelio danga
Svarbiausias padangų rodiklis jūsų saugumui yra sukibimo su šlapia kelio
danga lygis.
Skirtumas tarp A ir G lygio sukibimo yra didžiulis – net apie 18m
stabdymo atstumo šlapia kelio danga.
Tiesa, geras sukibimas reiškia didesnį pasipriešinimą, todėl sunku
suderinti ekonomiją su geru sukibimu. Todėl dažnai tenka rinktis, kuris dalykas
jums yra svarbesnis – ekonomija ar geras valdymas.
A klasės padangos užtikrins geriausią sukibimą su šlapia kelio danga,
tačiau didesnį pasipriešinimą bei prastesnę ekonomiją.
G klasės padangos neužtikrina gero
sukibimo, bet ir nereiškia, kad bus ekonomiškos.
- Triukšmo
lygis
Visiems gerai žinoma, kad labai triukšmingos yra dygliuotos padangos.
Tačiau ir įprastų padangų triukšmo lygis yra įvertinamas.
Triukšmo lygis yra vertinamas pagal tris skirtingus lygius (trys bangos
prie garsiakalbio ikonos). Taip pat yra parašomas tikslus skleidžiamo garso
lygis decibelais.
Trečio lygio (su trimis garso bangomis) padangų keliamas triukšmas gali
būti net keturis kartus triukšmingesnis nei pirmo lygio (su viena garso banga)!
Dažniausiai triukšmingos padangos yra visureigiams bei sunkvežimiams.
Tiesa, ne visų rūšių padangos yra aprūpinamos šiais lipdukais. Jeigu
perkate lenktynines, profesionaliam bekelės važinėjimui, klasikinio tipo,
atsarginę, restauruotą, motociklo ar dygliuotą padangą, šio lipduko ant
padangos nebus.
Padangų žymėjimas
- Padangos
plotis – padangos plotis milimetrais.
(Rinkdamiesi padangą būtinai atsižvelkite į reikalavimus ant ratlankių,
kadangi per plačios arba per siauros padangos gali būti netvirtos ir
nesaugios.)
- Padangos
aukščio koeficientas – padangos
aukštis. Pavyzdžiui, jeigu aukščio koeficientas yra 70, tada padangos
aukštis sudaro 70% jos pločio. Kuo mažesnis koeficientas, tuo didesnis
skirtumas tarp padangos aukščio ir pločio.
- Rato
diametras – padangos skylės skersmuo
coliais. Pavyzdžiui, R13 reiškia, kad padanga yra radialinė (raidė R), o
jos skylės skersmuo yra 13 colių ir jos gali būti montuojamos tik ant R13
ratlankių.
- Apkrovos
indeksas – maksimali apkrova padangai (žr.
pav.). Pavyzdžiui, skaičius 79 reiškia, kad maksimali leistina apkrova tai
padangai yra 437kg. Atsižvelkite į šį indeksą pagal savo automobilio svorį
bei planuojamo pakrovimo kiekį.
- Greičio
indeksas – maksimalus leistinas greitis,
kai padanga yra pilnai apkrauta. Kiekvieną maksimalų greitį nurodo
atitinkamas indeksas. Pradedant raide K ir baigiant Y, su lig kiekvienu
indeksu maksimalus greitis kinta kas 10km/h (yra ir daugiau greičio
indeksų, bet jie pasitaiko labai retai). Pavyzdžiui, jeigu ant padangos
nurodomas greičio indeksas T, tada su šiomis padangomis gali pasiekti maksimalų
190km/h greitį. (Greitis yra nurodomas su pilnai apkrauta padanga)
(žr.pav.).
- Padangos
konstrukcijos tipas - Radial
reiškia, kad padanga yra radialinė – pats populiariausias padangos tipas
jau daugelį metų. Ši padangų rūšis pasižymi tvirtumu ir stabilumu dėl
plieninių lankų padangos konstrukcijoje.
- Sustiprinta
padanga – žymima XL, EXTRA LOAD,
REINFORCED arba REINF. Sustiprintos padangos yra atsparesnės šoniniams
smūgiams bei atlaiko didesnį svorį, todėl puikiai tinka sunkiau
pakrautiems arba daugiaviečiams automobiliams. Tačiau sustiprintos
padangos yra šiek tiek sunkesnės už įprastas, todėl jos yra šiek tiek
triukšmingesnės, sunkiau valdomos bei neekonomiškesnės.
- Pagaminimo
šalis – ant visų padangų yra nurodoma
šalis, kurioje ji pagaminta (Made in „šalies pavadinimas“).
- UTQG –
(Uniform Tyre Quality Grading) įvertinimas susidaro iš trijų punktų:
protektoriaus nusidėvėjimas, sukibimas ir atsparumas temperatūrai. Tai yra
vienas svarbiausių, bet mažai pirkėjų dėmesio sulaukiantis žymėjimas.
- Protektoriaus
nusidėvėjimas gali būti įvertinamas bet kokiu skaičiumi ir kuo jis didesnis,
tuo geriau. Ant padangos jis žymimas „Treadwear 160“ (skaičius gali būti
bet koks). Testo metu „bandomosios padangos“ nusidėvėjimas yra įvertinamos
100 balų. Tada bandoma kita padanga ir jeigu ji pasirodo geriau nei
„bandomoji padanga“, ji įvertinama daugiau nei 100. Jeigu prasčiau –
mažiau nei 100. Įvertinimas gali būti įvairus: 200, 400, 700 ir panašiai.
200 įvertinimas reiškia, kad jai nusidėvėti reikės dvigubai daugiau laiko
nei „bandomajai padangai“.
- Sukibimas
yra žymimas „TRACTION AA“. Raidės AA nurodo aukščiausią sukibimo su kelio
danga kokybę. Įvertinimo lygiai gali būti AA, A, B ir C. C įvertinimu
apdovanojamos yra prasčiausią sukibimą parodžiusios padangos. Padangų
sukibimas su kelio danga matuojamas ant šlapio asfalto dangos stabdant
pilnu pajėgumu. Taigi, Tarp AA ir C įvertinimų yra didelis stabdymo kelio
skirtumas, kuris gali turėti įtakos jūsų saugumui.
- Atsparumas
temperatūrai žymimas „TEMPERATURE A“. Raidė A nurodo aukščiausios kokybės
atsparumą aukštai temperatūrai. Raidės gali būti A, B ir C, kur C yra
mažiausiai atspari karščiui ir stipriai įkaitusi gali labai suminkštėti ir
prarasti sukibimą su kelio danga.
10. DOT – (Department Of
Transportation). Šis žymėjimas nurodo, kad padanga atitinka JAV transporto
departamento nustatytus saugumo reikalavimus.
11. Padangos nusidėvėjimo
indikatorius – leidžia vairuotojui pačiam lengvai įvertinti padangos būklę. Dažnai
būna kelių rūšių nusidėvėjimo indikatoriai:
- TWI
(Tyre Wear Indicator) – trys raidės ant šono žymi leistiną nusidėvėjimo
ribą (Taip pat gali būti mažas trikampis arba kitas paveiksliukas).
- Protektoriaus
išilginiuose grioveliuose rasite mažus gabalėlius, kurie taip pat nurodo
maksimalią nusidėvėjimo ribą.
- Ant
padangos protektoriaus galite rasti skaičiukus, kurie besidėvint padangai
nusidėvi ir esami skaičiai nurodo likusį protektoriaus gylį.
12. Gamintojo informacija – gamyklos kodas
bei padangos išmatavimai.
13. Pagaminimo data – nurodomi trys
arba keturi skaitmenys. Trys skaitmenys buvo naudojami padangų gamyboje iki
2000 metų. Pavyzdžiui, skaičiai 343 parodo, kad padanga pagaminta 1993 metais,
34 savaitę. Jeigu žymėjimas būtų 3403, vadinasi padanga buvo pagaminta 2003
metais, 34 savaitę.
14. Papildomas žymėjimas – pačios
populiariausios Lietuvoje yra M+S padangos (gali būti žymimos ir M&S). Šios
padangos skirtos tiek purvui, tiek sniegui (Mud&Snow). Taip pat galite
pastebėti ir tokius žymėjimus, kaip AW (Any Weather), AS (All Seasons). Žieminės
padangos visada yra pažymėtos paveiksliuku, kuriame pavaizduotas kalnas su
snaige viduryje.
15. E11 – E raidė nurodo,
kad padanga atitinka ECE R30 reikalavimus. Skaičius šalia raidės, šiuo atveju
11, yra šalies kodas, kurioje padanga buvo sertifikuota. Šalia šių simbolių yra
nurodomas kelių skaitmenų kodas, kuris yra ECE sertifikato numeris.
16. Bekamerinė padanga – žymima
„TUBELESS“.
17. Papildoma informacija apie
konstrukciją – nurodoma šoninės ir važiuojamosios dalies konstrukcija: dirbtinio
šilko, nailono bei plieno sluoksnių kiekis.
18. Gamintojo pavadinimas – taip pat gali
būti naudojamas firminis ženklas. Visada nurodoma dideliu šriftu.
19. Padangos modelis
20. Maksimali apkrova ir slėgis – nurodomas
maksimalus leistinas krūvis padangai kilogramais bei maksimalus leistinas
slėgis.
Specifiniai padangų žymėjimai
Ne visos padangos aprūpinamos ypatingomis savybėmis, kurios taip pat
turi tam tikrus žymėjimus. Todėl jeigu neradote žymėjimo aukščiau, jis gali
būti šiame sąraše:
- *
PR – gali būti bet koks skaičius vietoje *.
Nurodomas sluoksnių kiekis. Kuo didesnis skaičius, tuo padangos šoninės
sienelės yra tvirtesnės.
- BSW –
(Black Side Wall). Juoda padangos šoninė dalis.
- ContiSeal –
Continental vystoma technologija. Savaime užsiklijuojančios padangos.
- DEMO –
naujo modelio demonstracinės padangos, kurios gali būti nuvažiavusios vos
keletą metrų.
- EXT –
Bridgestone technologija suteikianti galimybę važiuoti be oro padangose.
- FP –
padanga yra su apsaugine juosta ratlankiui.
- FR,
MFS, FSL – padanga su apsaugine briauna ratlankiui.
- LRR –
ypatingas gumos mišinys užtikrinantis geras savybes eksploatuojant.
- NWS –
(Narrow White Stripe). Padangos su siaura šonine sienele.